Învățarea la puterea curiozității

Învățarea la puterea curiozității

De multe ori natura este cel mai bun profesor și ne dă răspunsurile la cele mai grele întrebări. Cu condiția să știm să privim. Și când privirea noastră mirată este acompaniată de privirea unui copil, răspunsurile par și mai clare.

Ieri dimineață o pereche de ochi curioși descoperă că în acvariu, în loc de un rac sunt doi, dar unul nu e în viață. Ce s-a intamplat? Oare a cumpărat cineva un rac nou? Dar de ce nu l-a scos pe cel vechi din acvariu atunci? Intrebările nu conteneau să ne invadeze pe mine și pe curiosul copilaș de 5 ani care a facut descoperirea. Si deodată ne amintim amândoi de povestea lui Hermit Crab. https://www.youtube.com/watch?v=nYGDLsFgBf0 pe care am urmarit-o doar cu cateva zile inainte. O poveste în care racul își schimbă casele pentru că e timpul să facă un loc mai mare pentru un corp mai mare. Oare și racul nostru a făcut același lucru? Dar de unde și-a găsit o casă nouă? Cine i-a construit-o? Puterea noastră de imaginație, așa cum a fost ea strunită de povestea lui Hermit Crab pur și simplu nu ne ajuta să înțelegem ce s-a întâmplat. Într-o singură noapte.

Și cum copiii știu deja că orice răspuns este pe google și youtube, ne ducem repede la calculator și căutăm  crab changing shell. Și iată ce cadou ne face lumea virtuală. https://www.youtube.com/watch?v=eT1tBk4fIfg. Stăm amândoi și privim ceea ce probabil s-a întâmplat și la noi în acvariu cu o noapte înainte. Extraordinar! Să îți faci un corp nou sub corpul vechi și să te naști parcă a doua oară. Întrebările noastre și-au găsit răspuns. Dar imediat s-au născut și altele. Oare cum face racul raci mai mici? se întreba copilul. Oare și noi, crescând prin învățare, ne creem un nou înțeles, o nouă identitate și putem să părăsim carapcea trecutului ce ne apasă și ne blochează schimbarea?

Am trăit împreună cu un copil de 5 ani bucuria învățării, în toate stadiile ei și am înteles că natura, cultura (povestea) și tehnologia pot face casă bună în educație. O casă mai mare și mai puțin apăsătoare decât cea în care cele trei surse de învățare sunt luate separat, se exclud una pe alta și astfel îl privează pe copil de minunatele lumi ce îi stau la dispoziție.