Experiențe Educative în Olanda: Mobilitate Erasmus pentru Profesorii STEAM

Experiențe Educative în Olanda: Mobilitate Erasmus pentru Profesorii STEAM

În perioada 27 noiembrie – 1 decembrie 2023, trei profesoare din cadrul școlii noastre, Sandra Vereș (profesor de matematică), Mariana Faur (profesor de biologie) și Diana Rotaru (profesor de fizică), au participat la un proiect de mobilitate Erasmus în Olanda. Această experiență a reprezentat o oportunitate valoroasă de a explora și de a învăța din practicile educaționale inovatoare olandeze, în special în domeniile STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică).

Ziua 1: Introducere în Co-Teaching și Învățarea Experiențială

Prima zi a mobilității a fost dedicată înțelegerii și aprofundării conceptului de co-teaching, o practică esențială în educația modernă, ce promovează colaborarea între profesori în cadrul aceleiași ore. Am discutat despre cele șase modele de co-teaching împreună cu, care ne-au oferit o viziune clară asupra modului în care acest concept poate fi implementat în clasele noastre. Învățarea experiențială, fundamentată pe co-teaching, pune accent pe participarea activă a elevilor și îmbinarea teoriei cu practica, ceea ce face ca procesul educațional să fie mult mai relevant și atractiv pentru aceștia.

Ziua 2: Metameer – O Inspirație pentru Laboratorul STEAM

 Metameer este  un exemplu extraordinar de integrare a tehnologiei și inovației în procesul educațional. Laboratoarele lor STEAM ne-au impresionat profund, oferindu-ne idei valoroase pentru dezvoltarea propriului laborator STEAM în cadrul școlii noastre. Am avut ocazia să discutăm cu profesori și să vedem cum se aplică abordări interdisciplinare în predarea materiilor științifice și tehnologice, ceea ce ne-a inspirat să extindem metodele de predare practică și colaborativă în școala noastră.

Ziua 3: Descoperirea Tehnologiilor Aplicate și spațiilor de învățare puse la dispoziție de comunitate – TechnoPromo 

A treia zi a fost dedicată tehnologiei și practicilor vocaționale, prin vizitarea TechnoPromo, un laborator  deschis școlilor în care elevii învață tainele diverselor meserii, cum ar fi meșteșugurile, ingineria și tehnologia. Aici, copiii sunt încurajați să își dezvolte abilități practice și să își descopere talentele în domenii tehnice, ceea ce ne-a inspirat să încurajăm în mod similar abilitățile practice ale elevilor noștri.

Am continuat prin a explora laboratoarele de biologie, chimie și tehnologii. Aici, am observat cum interacțiunea dintre disciplinele științifice și aplicarea practică a cunoștințelor poate stimula creativitatea și învățarea activă a elevilor. Aceste exemple ne-au oferit noi perspective pentru integrarea laboratorului de științe din școala noastră, încurajând o abordare holistică și practică a educației.

Ziua 4: Explorarea traiectelor vocaționale

În cea de-a patra zi,  am explorat aripa dedicată traiectelor vocaționale unde am văzut cum elevii sunt pregătiți pentru diverse meserii, precum tâmplărie și mecanică auto. Această experiență ne-a arătat cât de importantă este formarea profesională adaptată la cerințele pieței muncii și modul în care școlile olandeze îmbină cu succes teoria cu practica. Am realizat cât de esențială este colaborarea între școli profesionale și mediul economic, pentru a oferi elevilor pregătirea necesară pentru o carieră de succes.

Ziua 5: Încheierea Mobilității – reflecție și planuri de viitor

Ultima zi a mobilității a fost una relaxantă, în care am avut ocazia să vizităm împrejurimile alături de colegii noștri olandezi și să planificăm viitoare colaborări. 

Această experiență ne-a permis să reflectăm asupra celor învățate în zilele anterioare și să ne inspirăm din atmosfera culturală a regiunii.

Implementarea Învațămintelor la Noi în Școală

Această mobilitate Erasmus ne-a oferit nu doar ocazia de a descoperi noi metode și practici educaționale, dar și de a aduce în școala noastră idei inovatoare pe care dorim să le implementăm. Printre acestea se numără introducerea imprimantelor 3D în laboratorul STEAM și aplicarea conceptului de co-teaching, care va permite o colaborare mai strânsă între profesori și o implicare mai activă a elevilor în procesul de învățare. De asemenea, vom continua să ne dezvoltăm abordările interdisciplinare și să punem un accent mai mare pe aplicarea practică a cunoștințelor.

Mobilitatea în Olanda a fost o experiență transformatoare, care ne-a îmbogățit atât pe plan profesional, cât și personal. Suntem entuziasmate să aducem aceste idei în școala noastră și să continuăm să creștem nivelul de educație prin inovație și colaborare.

 

_________________

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.