Mobilitatea de grup a elevilor de la Babel în Belgia perioada 10-14 Iunie 2024

Mobilitatea de grup a elevilor de la Babel în Belgia perioada 10-14 Iunie 2024

În perioada 10-14 iunie 2024, un grup de 8 elevi, însoțiți de 3 profesori, a participat la o mobilitate educațională în Belgia, având ca destinație orașul Leuven. Această vizită s-a desfășurat în cadrul unui program educațional menit să promoveze schimbul de bune practici și să dezvolte abilitățile de implicare civică și responsabilitate socială a tinerilor. Elevii și profesorii au avut ocazia să exploreze diverse instituții educaționale și centre dedicate tineretului din regiune.

Vizita la Școala De Met Leuven

Vizita s-a desfășurat la Școala De Met din Leuven, un centru educațional de renume cunoscut pentru metodele sale inovatoare de predare. Aici, elevii și profesorii au fost impresionați de modul în care școala promovează implicarea activă a elevilor în comunitate, dezvoltarea abilităților practice și aplicarea teoriei în proiecte concrete. În cadrul workshopurilor organizat de școală, elevii au învățat despre importanța participării civice și a voluntariatului, precum și despre responsabilitățile sociale pe care le au tinerii în societate.

De asemenea, au fost prezentate proiecte de colaborare între școală și diferite organizații locale, care urmăresc să încurajeze elevii să devină cetățeni activi și implicați. Prin aceste parteneriate, elevii sunt încurajați să participe la activități de voluntariat și să își dezvolte competențele de leadership și cooperare.

Cego Leuven – Inovație și Dezvoltare Personală

Împreună cu colegii lor, elevii noștri au vizitat Centrul Cego din Leuven, o instituție care se axează pe dezvoltarea personală și inovarea educațională, instituție ce inspiră atât Școala Babel cât și De Met Leuven. Grupul de elevi și profesori a fost impresionat de metodele avansate folosite pentru susținerea procesului de învățare și pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale ale tinerilor. Centrul Cego pune un accent puternic pe sănătatea mentală și bunăstarea emoțională a tinerilor, promovând astfel un mediu educațional echilibrat și sustenabil.

Elevii au avut ocazia să participe la o sesiune interactivă de discuții despre provocările și oportunitățile din viața tinerilor, învățând despre cum pot contribui la schimbările sociale și cum pot deveni agenți ai schimbării în propriile comunități. Această vizită a fost extrem de valoroasă pentru că elevii l-au cunoscut pe profesorul Ferre Laevers cu care au avut o sesiune specială despre valoarea educatiei experientiale.

Centrele de Tineret din Leuven

Un alt punct de interes pentru elevi și profesori a fost vizitarea centrelor de tineret din Leuven. Aceste centre oferă tinerilor spații sigure și incluzive, unde pot participa la activități educative și recreative care îi ajută să-și dezvolte abilitățile sociale și să se implice în activități civice. Aici, elevii au avut ocazia să interacționeze cu tineri belgieni implicați în diverse proiecte de voluntariat și activități comunitare.

În cadrul acestor centre, au fost prezentate exemple de bune practici de implicare civică, cum ar fi organizarea de evenimente pentru strângerea de fonduri în sprijinul comunităților vulnerabile, inițiativele de curățenie a spațiilor publice și proiecte de ecologizare. Elevii au fost motivați de implicarea activă a tinerilor belgieni în viața comunității lor și de modalitățile creative prin care aceștia contribuie la îmbunătățirea mediului social și ecologic.

Bune Practici Observate

Pe durata mobilității, elevii și profesorii au învățat despre mai multe bune practici în ceea ce privește implicarea civică și socială a tinerilor, cum ar fi:

  1. Voluntariatul activ: Încurajarea tinerilor să participe la activități de voluntariat, fie că este vorba de evenimente comunitare, acțiuni de ecologizare sau activități în sprijinul celor vulnerabili.
  1. Educația practică: Promovarea unor metode de învățare centrate pe proiecte care le permit elevilor să își dezvolte abilități practice și să își asume roluri de lideri în comunitate.
  1. Parteneriatele cu organizații locale: Colaborarea dintre școli și instituții locale pentru a oferi elevilor oportunități de a se implica direct în proiecte comunitare și civice.
  1. Implicarea în proiecte de mediu: Promovarea conștientizării problemelor de mediu și încurajarea tinerilor să participe la proiecte de sustenabilitate și protecția mediului.

Această experiență educațională a fost una extrem de valoroasă, oferind elevilor și profesorilor o viziune practică și inspirațională asupra modului în care implicarea civică poate transforma comunitățile și poate contribui la dezvoltarea personală a tinerilor. Elevii au plecat din Belgia motivați să aplice învățămintele și bunele practici în propria lor comunitate.

Testimoniale elevi:

Raissa Cristea clasa a IX-a

 Oportunitatea de a merge la DeMET în Leuven a fost una unică și memorabilă. Aici am avut șansa de a vedea ce înseamnă o legătură autentică și deschisă cu profesorii, ceea ce m-a ajutat, de asemenea, să văd de unde se inspiră școala noastră. Ceea ce mi-a atras atenția în primul rând a fost cercul de comunitate al elevilor și profesorilor organizat la începutul fiecărei zile, precum și la sfârșit. Pentru aceste cercuri, fiecare elev în parte trebuia să aleagă un subiect de care era pasionat și să facă o scurtă prezentare care să reprzinte un subiect de discuție pentru cercurile acelea. Mi-a plăcut ideea că elevii au avut șansa de a-și împărtăși pasiunile cu colegii lor și am simțit că aceasta a servit ca o formă frumoasă de comunicare pentru o mulțime de clase. În plus, modul în care ceilalți elevi ascultau cu atenție și se  implicau activ în discuție după aceea, precum și modul în care profesorii ofereau feedback era foarte valoros, dar și constructiv. Am văzut că acest lucru în practică la copii atunci când comunicau în așa fel încât sa arăte că nu le era frică de profesorii lor și că se simțeau confortabil să se exprime dacă se confruntau cu o problemă, ceea ce este foarte important într-un cadru școlar.   

Katia Holban clasa a IX a

În cadrul școlii DeMet din Leuven, am avut oportunitatea să petrecem câteva zile în campusul lor, fiind ghidați acolo pe bicicletele închiriate de la oraș, călătorind pe piste bine făcute. Școala era pe un deal, într-un fel de pădure, unde atmosfera liniștită și aerul curat te invitau să explorezi mai adânc. 

Pe parcursul zilelor am luat parte la tot felul de activități interactive – de la jocuri de socializare și învățare la tururi ale spațiilor de lucru ale elevilor. Am reușit să ne conectăm cu ceilalți tineri prin împărtășirea experiențelor și poveștilor de acasă, dar și a discuțiilor mai serioase despre sistemele educaționale din propria țară. Ne-au povestit puțin despre cum școala lor nu are un sistem tradițional de notare, elevii primind în schimb feedback relevant la fiecare proiect sau “provocare”. Provocările sunt unul dintre lucrurile speciale ale școlii DeMet, acestea fiind proiecte personale pe care fiecare elev trebuie să le facă, progresul lor fiind urmărit de profesor printr-un program special online. În plus, aceștia au întâlniri cu “coaches”, un sistem prezent și la noi în școală, dar pus în practică mai eficient ca la noi acasă. Aceste întâlniri asigură dezvoltarea armonioasă a elevului, fără a pune presiune pe el, dar verificând des progresul academic al copilului.

Clara Hărdăuț, clasa IX-a

Experiența de a vizita școala DeMET din Leuven a fost una foarte specială. Am avut oportunitatea de a experimenta un cu totul diferit stil de abordare a educației. Primul lucru pe care l-am observat diferit era modul în care erau organizate spațăiile în școală. Fiecare elev avea o bancă proprie pe care putea să o decoreze cum dorește, în așa fel încât toată lumea să se simtă confortabil în propriul spațiu de învățare. Cu acest lucru se urmărea faptul ca atunci când lucrezi într-un spațiu în care te simți confortabil, ești automat ți mult mai productiv și și lucrezi mai cu drag. De asemenea, fiecare sala de clasa avea un spațiu destinat  ,,Cercului” de dimineață și de după-masă, rutină pe care toată lumea o respectă și care s-a dovedit a le fi foarte benefică copiilor. Încă un lucru important de menționat este acela că majoritatea mobilierului din școală era mobilier donat de către comunitate. Acest lucru încurajează membrii comunității să doneze în loc să arunce, între timp ce ajută școala. În acest fel, bugetul școlii poate fi îndreptat în direcții mai benefice pentru resursele efective de învățare ale copiilor.   

Drumul către Școala De Met Leuven

Școala De’Met se află în mijlocul pădurii, iar pentru a ajunge acolo traversezi câmpul din jurul orașului. Un drum lung, dar liniștitor pe care fiecare copil îl parcurge în deplina siguranță pe bicicleta lui.

______________________________

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.