Descoperiri în învățare: exerciții de autonomie și implicare în școlile vizitate prin programul de mobilitate Erasmus+

Descoperiri în învățare: exerciții de autonomie și implicare în școlile vizitate prin programul de mobilitate Erasmus+

În cadrul vizitei noastre de job shadowing din Olanda, am descoperit un mediu de învățare extrem de dinamic, unde elevii sunt activ implicați în procesul de învățare și responsabilizați nu doar pentru propriile lor rezultate, ci și pentru impactul pe care îl au asupra mediului și comunității. 

Am fost întâmpinate cu zâmbetul pe buze de colectivul de profesori. Dupǎ explorarea şcolii, a spațiilor ei bogate şi modulare, am petrecut câteva momente discutând cu îndrumǎtorii noştrii despre triunghiul autonomiei,implicarea și starea de bine a copiilor. 

Am rǎmas plǎcut surprinse de modul lor de lucru şi faptul cǎ aveau multe încǎperi, de mici dimensiuni, unde profesorii se puteau retrage şi lucra cu grupuri mici de elevi, fǎrǎ a fi deranjați sau întrerupți de stimuli externi.

Atmosfera  a fost una deschisă și colaborativă, în care am regăsit numeroase elemente similare cu mediul din școala noastră.

Am observat, de asemenea, cum elevii cu un nivel înalt de autonomie nu doar că pot lucra independent, dar devin și resurse prețioase pentru colegii lor care necesită sprijin suplimentar. 

Am avut oportunitatea să observăm cum lectura joacă un rol central în viața elevilor. Fiecare școală are zone special amenajate pentru citit, cu biblioteci concepute special pentru elevi de toate vârstele. Fiecare elev, indiferent de vârstă, era încurajat să împrumute cărți și să devină un cititor activ. Aceste spații confortabile și atractive erau gândite nu doar pentru a dezvolta abilitățile de citire, ci și pentru a cultiva o dragoste autentică pentru cărți. Într-o dimineață, am fost martorii unei activități populare în școala pe care o vizitam: părinții și bunicii erau invitați să participe la sesiuni de lectură, în care fie le citeau povești celor mai mici, fie îi ascultau pe cei mai mari cum citeau. Acest tip de activitate nu doar că întărește relația dintre școală și familie, dar și cultivă un mediu de învățare în care lectura este văzută ca o activitate plăcută și colaborativă.

Un alt aspect care ne-a impresionat a fost modul în care bicicletele erau parte integrantă din viața de zi cu zi a elevilor. Curtea școlii era mereu plină de biciclete, fiind metoda principală de transport folosită atât de elevi, cât și de profesori. Acest obicei nu doar că promovează un stil de viață sănătos, dar contribuie și la protejarea mediului. 

De asemenea, locul de joacă era un loc popular în fiecare pauză, indiferent de condițiile meteorologice. Fie că ploua sau era soare, elevii erau dornici să iasă afară, să se joace și să interacționeze. Acest accent pe mișcare și activități în aer liber subliniază importanța echilibrului între învățare și recreere, contribuind la dezvoltarea armonioasă a copiilor.

Școala, cu arhitectura sa modernă și clase luminoase, găzduiește un mediu educațional impresionant, axat pe autonomie și dezvoltare personală. A fost interesant sǎ observǎm cum școala promovează un învățământ bazat pe responsabilitatea personală, unde elevii sunt încurajați să-și gestioneze propriul proces de învățare. Acest lucru se reflectă în modul în care sunt organizate clasele și activitățile: elevii lucrează individual sau în grupuri mici, explorând subiectele la propriul ritm, sub îndrumarea discretă, dar eficientă, a profesorilor.

Surprinzător a fost şi faptul că ne-au fost prezentate facilitățile și metodele de învățământ de către elevii școlii, printre care se număra și un băiețel român. Elevii au fost remarcabili, impresionându-ne prin amabilitatea lor, nivelul avansat de cunoaștere a limbii engleze, precum și prin curiozitatea și autonomia lor evidentă.

Această vizită ne-a oferit o perspectivă valoroasă asupra modului în care educația poate fi adaptată pentru a încuraja autonomia, responsabilitatea și dezvoltarea personală continuă, iar experiența de acolo ne-a oferit o perspectivă valoroasă asupra sistemului educațional din Olanda, subliniind importanța implicării elevilor și a autonomiei în procesul de învățare.

_____________

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.