A – Autenticitate
A nu purta o mască. A te exprima spontan fără riscul de a fi judecat.
În olandeză (limba în care sunt publicate majoritatea materialelor scrise de Ferre Laevers) – echtheid, goed in je vel voelen (să te simți bine în pielea ta)
Autenticitatea este o condiție esențială pentru ca învățarea din experiență să se poată întâmpla. A învăța din experiență înseamnă a reflecta asupra lucrurilor ce le trăiești, a-ți exprima sentimentele față de ceea ce trăiești și înveți, a deveni vulnerabil prin faptul că te deschizi față de grup și profesor.
În învățarea experiențială, copiii sunt încurajați să își exploreze lumea interioară, efectul experienței de învățare asupra propriei persoane, să își exprime propriile gânduri și trăiri știind că sunt ascultați, respectați și acceptați.
Pentru ca autenticitatea să fie un element al mediului de învățare, încrederea în învățător trebuie să fie la cote foarte înalte. Copilul se bazează pe această încredere, știind că nu vor exista consecințe negative atunci când dezvăluie elemente despre experiența sa personală.
Opusul autenticității este ‘jocul de rol’. De cele mai multe ori, copilul învață că odată începută școala, el este o altă persoană –un școlar. La fel și profesorul, odată ajuns la catedră, este și el o altă persoană – o autoritate. Dialogul între autoritate și școlar este bazat pe instrucțiuni și execuție sau refuzul execuției. A merge la școală înseamnă de multe ori pentru copil dar și pentru dascăl, a învăța să joace un rol standard. În funcție de felul în care își joacă rolul, va primi aprecierea sau dezaprobarea comunității.
Când joci un rol, nu mai contează ce este în spatele lui. Astfel o întreagă lume minunată plină de oportunități de învățare, atât de partea profesorului cât și a elevului dispare încet încet. Ea face loc unei lumi sărace în care lupta pentru stabilirea autorității este principalul motor al comunicării. În acea lume săracă, frica de a nu juca corect rolul înlocuiește spontaneitatea, luând din energia pentru învățare, ținând ocupat creierul tuturor actorilor.
Cum încurajăm autenticitatea la Școala Babel?
În primul rând prin timpul pe care îl acordăm pentru exprimarea personală. În fiecare dimineață, în cadrul orelor de Dezvoltare Personală și Mișcare, ne conectăm la grup, descoperim lucruri inedite despre fiecare, ne cunoaștem așa cum suntem și apreciem bogăția diferențelor. Apoi, la fiecare sfârșit de zi, avem o perioadă în care reflectăm asupra învățării. Aici, copiii învață să își analizeze felul în care evoluează, nevoile proprii și să își exprime sentimentele față de procesul de învățare. Nu în ultimul rând, prin discuțiile individuale de consiliere cu învățătorul (minim o dată pe lună), copilul învață ce înseamnă încrederea în persoanele ce îl ghidează.
E foarte simplu să identifici dacă un copil se simte la școală în pielea lui. Trebuie doar să privești mimica și gesturile lui, să îi vezi mișcările și privirea. Vei vedea un copil care are încredere în cine este sau un copil care se întreabă mereu dacă joacă sau nu corect rolul dat.
Iată cum se vede bucuria copiilor ce pot fi copii la școală.