Bogăția mediului de învățare
În învățarea experiențială, mediul în care copiii învață este la fel de important ca și profesorul ce le ghidează activitatea. Felul în care acest mediu este gândit poate să ofere o bogăție de experiențe de învățare sau, dimpotrivă, să creeze un zid între școală și viață.
Metafora pe care Ferre Laevers o folosește pentru a descrie acest mediu bogat este een omgeving die naar humus ruikt (un mediu cu mireasmă de humus). Humus-ul este acel sol bogat și fertil rezultat din interacțiunea microorganismelor cu materialul vegetal. Este acel sol ce mustește de viață.
Pentru ca dorința de explorare a copiilor să rămână la cote maxime, confruntarea cu un mediu ce stârnește curiozitatea este esențială. Acest mediu poate fi școala cu resursele ei materiale și umane dar și mediul din afara școlii, mediu pe care copiii abia așteaptă să îl exploreze și să îl înțeleagă.
În școală, copiii sunt înconjurați de oameni si lucruri ce le aduc realitatea aproape. Oamenii școlii, prin autenticitatea și deschiderea lor de a dialoga cu copiii, sunt cărți deschise pentru copii. Lucrurile din școală au și ele povestea lor. Ilustrează lumi îndepărtate (hărți, ilustrații, etc) sau puterea de creativitate umană ( artefacte, produse ale copiilor sau adulților). Realitatea pătrunde în clasă și prin intermediul new media ce ne conectează instant la lumi ce altădată nici nu le puteam imagina. Dar în primul rând, copiii experimentează realitățile tridimensionale- obiecte ce vorbesc tuturor simțurilor și păstrează bogăția experienței.
Calculatorul poate avea locul lui în clasă. Dar realitatea pe care el o oferă este una virtuală și nu poate înlocui niciodată experiențele de bază din care noi ne construim înțelegerea lumii (Ferre Laevers).
Dar ceea ce poate aduce școala în interiorul ei este în sine limitat. De aceea, copiii ce învață în școlile experiențiale explorează constant lumea din jurul lor prin deplasări în afara școlii.
Același lucru ni-l propunem și noi la Școala Babel. Fiind localizați în centrul orașului, ne propunem să explorăm atât cultura cât și natura. În fiecare zi, avem o pauză în parcul Gheorghe Doja unde fiecare copil poate observa în tihnă schimbările ce le aduce fiecare anotimp. Vinerea ne deplasăm în natură (pădure, fermă, grădină) și explorăm viața așa cum e ea în aceste medii. Marțea e ziua culturii și abia așteptăm să descoperim teatrele, filarmonica, librăriile orașului. Calculatoarele sunt parte din mediul nostru, la fel și un ecran frumos de proiecție ce ne va permite să ne conectăm prin skype cu școlile partenere din Olanda, Spania sau Suedia și astfel să descoperim și alte realități.